طراحی اسکناس برای هر دولت مسئلهای حساس و پرحاشیه است. قدیمترها که فقط سکه بود، معمولا بر یک روی سکه تصویر حاکم روزگار را به اشکال مختلف ایستاده یا نشسته یا کمان در دست و شمشیر حمایلکرده نقش میکردند و بر روی دیگر نام و نسب او را. در دورههای اسلامی معمولا اللهاکبر و شهادتین هم به طراحی سکهها افزوده شد. اما رواج اسکناس کار طراحان پول را دشوارتر و گستردهتر کرد. اسکناس جای زیادی برای نقش و نگار داشت و با تصویر حاکم و نام و نشان او نمیشد دو رویش را پر کرد. همین مسئله موجب رونق طراحی اسکناس شد. در اسکناسهای دورهی قاجار و پهلوی تنوع تصاویر زیاد است؛ از تصویر آرامگاه کوروش در پاسارگاد گرفته تا آرامگاه خیام و حافظ و سنگنگارههای تخت جمشید، پل ورسک، میدان آزادی تهران، کوه دماوند، سیوسی پل و چهلستون و دیگر آثار تاریخی و جدید کشور همه یکیک روی اسکناسها آمدهاند. ردیابی تصاویر روی اسکناسها و یافتن تصویر اصلی دغدغهی شیرینی است. در تصاویری که میبینید، سیمین آقاخانینژاد تصاویر اصلی روی اسکناسهای دورهی قاجار و پهلوی را دنبال کرده و کنار تصویر خود اسکناس به نمایش گذاشته. بازبینی و بازخوانی سیر تحول این تصاویر میتواند رویکردهای اجتماعی و فرهنگی هر دولت را نشانمان بدهد.